آموزش نصب کرکره برقی

اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد آموزش نصب کرکره برقی به دست بیاورید توصیه می‌کنیم که مطلب زیر را مطالعه کنید

استفاده از کرکره‌های برقی امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده است به گونه‌ای که در محیط‌هایی مانند مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، پارکینگ‌ها، انبارها و … به کار می‌روند و کاربردهای زیادی دارند. این ابزارها توانسته‌اند که کار را برای رفت‌وآمد و حمل و نقل‌ها راحت‌تر کنند. در این مقاله نحوه نصب کرکره برقی را به صورت مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

وسایل لازم برای نصب کرکره برقی

نصب کرکره‌های برقی مانند هر وسیله دیگری نیاز به تعدادی وسیله‌های تخصصی دارد. مهم‌ترین وسایلی که برای نصب کرکره‌ها لازم هستند شامل دستگاه جوش، دستگاه برش فرز، دریل قوی و مته‌های مختلف برای سوراخ‌کاری، دریل تخریب‌گر یا همان هیلتی ها همراه با مته‌های مخصوص، فنر سیم‌کشی، متر، خط کش، تراز، کابل و سیم، پلیت یا ورق آهنی، انواع آچارهای مورد نیاز و سایر لوازم مورد نیاز هستند.

نحوه نصب کرکره برقی

برای نصب کرکره برقی لازم است که موارد و فاکتورهای مشخصی را رعایت کنید که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

تعین مکان مناسب

برای نصب کرکره برقی لازم است که یک مکان مناسب مشخص کنید چرا که موتور این وسیله می‌تواند در اثر شرایطی مانند برف و باران دچار مشکل شود. با توجه به آنکه در بخش‌هایی از فرآیند نصب کرکره برقی لازم است که از موتور برقی آن استفاده کرد بنابراین بهتر است که اول قسمت‌های الکترونیکی آن نصب شود (قسمت‌هایی مانند بورد رسیور و ریموت ها). در نصب این قطعات باید توجه داشته باشید که موارد امنیتی را کاملاً رعایت کنید تا به راحتی در دسترس افراد دیگر قرار نگیرد. پس از آنکه برق ورودی را نصب کردید، رسیور را وصل کنید تا در صورت نیاز و در مرحله‌های بعدی بتوانید به راحتی موتور را وصل کنید. البته می‌توان نصب سیستم الکترونیکی کرکره را در مراحل پایانی کار انجام دهید.

  • از موتور دستگاه 3 سیم خروجی وجود دارد که یکی از آن‌ها به سیم نول وصل می‌شود و دو سیم دیگر برای بالا و پایین بردن کرکره و حرکت موتور استفاده می‌شوند. تعدادی از موتورها نیز هستند که از خروجی‌های سوکتی استفاده می‌کنند و برای متصل کردن آن‌ها لازم است که به بورد دستگاه وصل شوند.

نصب قسمت‌های مکانیکی کرکره

برای نصب این قسمت‌ها ابتدا لازم است که اندازه عرض و ارتفاع به ‌دقت گرفته شود. قبل از آنکه اندازه کرکره را مشخص کنید لازم است که توجه کنید که آیا قصد دارید کرکره را به صورت مستقیم به دیوار پیچ کنید یا آنکه نیاز به زیرسازی و آهن‌کشی دارد.

  • نکته: اگر دیوار زیر کرکره شاقول باشد نیازی به آهن‌کشی و زیرسازی ندارد در غیر این صورت باید از پروفیل‌های 40*40 برای زیرسازی آن استفاده کنید

بعد از زیرسازی یا اطمینان از شاقول بودن دیوار لازم است که صفحه پلیت را نصب کنید. در صورتی که کرکره از موتورهای توبلار استفاده می‌کند دارای 2 صفحه پلیت ساده است که بر روی آن‌ها شیارهای ساده‌ای وجود دارد که برای تنظیم و کنترل فاصله کرکره تا مرکز شفت استفاده می‌شود. در موتورهای ساید از دو صفحه پلیت استفاده می‌شود که صفحه بزرگ‌تر برای کنترل زنجیر گیربکس و صفحه کوچک‌تر برای کنترل موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از مشخص کردن ارتفاع مورد نظر برای نصب درب کرکره، با استفاده از شلنگ تراز یا ترازهای لیزری این اندازه را در سمت دیگر کرکره نیز مشخص می‌کنیم تا صفحه پلیت ها کاملاً در یک سطح مساوی قرار بگیرند. تراز نبودن کرکره می‌تواند باعث گیر کردن، ایجاد سروصدا و حتی آسیب دیدن تیغه‌های کرکره شود. بعد از مشخص کردن اندازه‌ها با استفاده از دستگاه جوش، صفحه پلیت را به پایه‌ها یا رول‌های نصب شده متصل کنید. سعی کنید که فاصله بین دو پلیت را 6 تا 8 سانتی‌متری بیشتر از اندازه پشت در پشت کرکره در نظر بگیرید تا مشکلی برای نصب پیش نیاید.

آماده‌سازی درام

درام قطعه‌ای است که از یک سمت به بلبرینگ و از سمت دیگر به موتور متصل است. در نصب موتور توبلار لازم است که موتور را وارد محفظه درام کنیم و بعد از قرار دادن در جای مناسب و با استفاده از پیچ کلگی آن‌ها را به هم متصل و درگیر می‌کنیم. در سمت دیگر درام که گپ قرار دارد. گپ دارای 2 عدد پولکی و یک شفت است که در یک طرف آن یاتاقان و در طرف دیگر پولکی قرار می‌گیرد.

پولکی انتهایی به سر شفت جوش داده خواهد شد و وارد لوله درام می‌شود و پولکی آزاد را به لبه درام جوش می‌دهیم تا شفت بتواند به راحتی داخل لوله حرکت کند. بعد از انجام این مراحل می‌توانید درام را به صفحه پلیت وصل کنید. در موتور توبلار این کار توسط ابزاری به نام ستاره‌ای و در موتور ساید از بلبرینگ استفاده می‌شود. بعد از آنکه از صحت نصب درام مطمئن شدید می‌توانید برق موتور را وصل کنید و آن را امتحان کنید.

 بعد از انجام این مراحل می‌توانید که تیغه کرکره‌ها را مونتاژ کنید. توجه داشته باشید که اگر از تیغه‌های قوس‌دار استفاده می‌کنید لازم است که انحنای تیغه‌های بر روی درام قرار بگیرد تا به راحتی بر روی آن رول شوند. تیغه‌ها را با استفاده از پیچ به درام متصل کنید. در موتورهای توبلار نباید 60 سانتی متر اول درام که زیر آن موتور قرار دارد پیچی بسته شود چرا که به موتور آسیب خواهد رساند.

 در فواصل ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متری تعدادي پيچ به اولين تيغه بزنید تا محکم به درام وصل شود و سپس با روشن کردن موتور چند تیغه را دور درام رول کنید. در مرحله بعد دسته دوم تیغه را به صورت کشویی به تیغه‌های نصب شده اضافه کنید و در صورتی که با تیغه‌های قبلي هم‌راستا شدند، کپس آن‌ها را متصل کنید و دوباره موتور را روشن کنید تا تیغه‌ها دور رول بپيچند.

  • براي راحتي کار ۴ يا ۵ تيغه را آزاد بگذارید تا براي اضافه تیغه‌های بعدی کار راحتی داشته باشید. نبايد همه تیغه‌ها را به صورت يکجا سوار کرد چون تنظيم آن‌ها مشکل می‌شود

آموزش نصب ریل کرکره برقی

 بعد از رول شدن تمام تیغه‌ها به دور درام نوبت به نصب ريل می‌رسد. ارتفاع ريل را زمين تا دور رول برش بزنید و براي آسانی ورود و خروج تیغه‌ها به درون ريل شکافي در ۱۰ سانتی‌متری يک لبه ريل بسازید و آن را به سمتي که رول قرار دارد خم ‌کنید. سپس ریل‌ها را در جاي خود قرار داده و به ديوار پيچ کنید. بعد از انجام این کار موتور کرکره را در جهت باز شدن روشن کنید و تیغه‌های کرکره را به سمت ورودي ريل هدايت کنید تا به سطح زمین برسد. درنهایت سوئیچ‌های قطع کننده موتور را تنظيم کنید.

زمانی که کرکره به زمين رسيد موتور را به گونه‌ای تنظيم کنيد که نيم دور اضافه باز شود تا در هنگام بسته بودن کرکره فشاري روي موتور نباشد. این کار عمر موتور را بالا خواهد برد. توجه داشته باشید که سوئیچ قطع کننده باید به گونه‌ای باشد که حداقل ۱ يا ۲ تيغه اول پس از توقف کرکره داخل ريل باقي بماند و کرکره از ريل خارج نشود.

    پاسخ دهید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا فیلد های ستاره دار را حتما پر کنید...*